Natuurpark Lelystad

Startpunt/eindpunt: bushalte Duinbeek Lelystad, aantal kilometers: 15, horeca onderweg: restaurant Natuurpark Hajé

Een aantal keer per jaar gaan we opstap met een aantal vrienden in Nederland. Dit voorjaar stond Lelystad op het programma. Om half twaalf verzamelden we bij station Lelystad. We besloten niet om de stad te verkennen maar te gaan wandelen in de natuur rondom de hoofdstad van Flevoland. Ik had de wandelroute Natuurpark Lelystad van Mari Smits uitgekozen.

Welkom in Natuurpark Lelystad

Uiteraard moesten we nog een bodempje leggen voor de vijftien kilometer lange wandeling. We streken neer bij lunchroom de Eetalage vlakbij het station. We genoten daar van een kop koffie of thee met overheerlijke zelfgemaakte taart.

Thee en zelfgemaakte taart bij lunchroom de Eetalage

Vanaf het station pakten we de bus richting Duinbeek. In een kwartiertje waren we bij de start van de wandeling. Via een prachtig staaltje architectuur, liepen we via de Anacondabrug de woonwijk Landerijen uit en het Natuurpark Lelystad in.

Fietsbrug de Anaconda

Flevohout

Het park aan de rand van Lelystad werd in 1972 aangelegd en diende als buitenverblijf voor grote hoefdieren van Artis.

Als snel verlieten we het asfaltpad en gingen onze wandelschoenen over gras en drassig terrein. De natuur en de stad waren hier één geworden. In een hoogspanningsmast had een ooievaarspaar een gigantisch nest gebouwd.

Stad en land gaan prima samen

Het eerste deel van onze wandeling ging door het Flevohout. De grote storm in januari had ook huisgehouden in dit gebied. Over het pad lagen hier en daar nog wat omgevallen bomen en gevallen takken. We stapten over de boomstammen heen. Eén van de boomstammen was niet omgevallen door de storm, maar een bever had deze om geknaagd.

Kunstwerk van een bever

Hij had er een aardig kunstwerk van gemaakt. We gingen wat dieper het Flevobos in en tussen de bomen zagen we een twee reeën. Ze hadden ons ook al gespot en snelden rap het bos in. Ik kon één van de dieren nog net op de kiek zetten. Al is de foto niet echt scherp geworden.

Zoek het hoefdier

Natuurpark

We wandelden het bos uit en het Natuurpark Lelystad in. Over een oranje met blauwe brug kwamen we in het natuurgebied.

Oranje blauwe brug

We kwamen we langs een hek waar we in de verte Moeflons, de kleinste wilde schapen, zagen staan. Boven de struiken torende een enorme paal met daarop een ooievaarsnest. Toen we dichterbij kwamen stonden er meer van deze palen met langbenen daarop.

Moeflons

De hoeveelheid aan ooievaars in dit park is te danken aan het fokprogramma. We wandelden over de kronkelpaden in het natuurpark. Even staken we de weg over en het route ging verder over een recht pad onder hoge bomen.

Ooievaar op nest_foto van R. Dijksma

Na een aantal rechte paden kwamen we bij de Swifterkamp prehistorische nederzetting, een nagemaakt steentijddorpje. We wandelden langs de rieten huisjes die aan het water lagen. Naast één van de huisjes stond nog een ooievaarsnest op een paal. Een deel van de nederzetting was afgesloten en is beperkt geopend vanwege ongewenst bezoek, brandstichting en diefstal.

Swifterkamp

Onze wandeling ging verder langs het water. We volgden het waterpad over het gras dat langs de plas ging. Aan het water lag het restaurant Natuurpark Hajé. Onze schoenen zakten weg in het gras.

Uitzicht vanaf het waterpad

We verlieten het drassige pad en kwamen uit bij de Przewalskipaarden en de Wisenten, Europese bizons. We wandelden verder en stapten bijna op een pad die de weg over wilde steken.

Uiteindelijk kwamen we uit bij het bezoekerscentrum en het restaurant Hajé wat we eerder aan het water zagen liggen. We streken er neer voor een frisje en een kopje thee en maakten een rondgang door het bezoekerscentrum waar je meer kon lezen over de dieren die je in het park tegen kunt komen.

Bever in het bezoekerscentrum.jpg

Na deze pitstop gingen we langs de kleine beestjes van het park: de bevers en de otters. Echter deze kleine rakkers hielden zich goed verscholen en we konden alleen het verblijf van de dieren bezichtigen. De laatste dieren die we in het park tegenkwamen waren de Pater Davidsherten.

Pater Davidsherten_foto van R. Dijksma

We wandelden het park weer uit en liepen over een recht pad richting de Anacondabrug waar we nipt de bus pakten naar het centrum van Lelystad.

Is deze natuurwandeling de moeite waard?

Als ik aan Lelystad denk dan denk ik aan de Oostvaardersplassen. Ik was aangenaam verrast dat er zo dichtbij de stad een natuurpark is van deze grootte. De door Mari Smits uitgezette wandeling leid je over onverharde paden langs alle bezienswaardigheden van het park. Als je even wilt genieten van het landschap zijn er voldoende bankjes onderweg waar je even kunt uitrusten of het natuurschoon kunt aanschouwen.

Bankje

Wandelroute

Wil je deze route door het Natuurpark Lelystad ook eens wandelen? Kijk hier voor de wandelroute of meer wandelingen in de buurt van Lelystad.

Volg me ook via FacebookInstagram en Twitter

7 reacties Voeg uw reactie toe

1. marismits schreef:

Mooi verslag!

Dank je Mari, jij bedankt voor de mooie route. Groeten Vera

2. Villasappho schreef:

Leuk verslag het is een beetje uit mn buurt. Hier helaas geen bevers die zou ik graag zien.

1. verawandelt schreef:

Bedankt! Hopelijk zien we bij een volgend bezoek de bevers van dichtbij.

3. Wat een leuke wandeling! Lekker veel te zien onderweg, dat is leuk. Ik ken eigenlijk ook alleen de Oostvaardersplassen en veronderstelde dat het Natuurpark daarbij hoorde. Dus niet, begrijp ik uit jouw verhaal. Dit ga ik zeker onthouden!

Dag Paulien,

Dank je wel! Ik wist ook niet dat er naast de Oostvaardersplassen nog een natuurpark ligt nabij Lelystad.

Groeten Vera

4. natuurfreak schreef:

Prachtig e wandeling en foto’s.Sortry dat het zolang geduurd heeft eer ik reageerde maar ik was op reis