Nijmegen na de Vierdaagse

De tribunes zijn opgeruimd. De plastic bierbekertjes zijn opgeveegd en de NS heeft drommen wandelaars en toeschouwers weer thuisgebracht. De rust is wedergekeerd in de stad van de Vierdaagse. Gaat de stad van de wandelaars en feestvierders nu in winterslaap? Integendeel Nijmegen heeft buiten deze week nog veel meer te bieden.

Winkelstad

De oudste winkelstraat van Nederland ligt zelfs in Nijmegen. Leuke straten met boetieks, woonwinkels en cadeaushops vind je in de Lang Hezelstraat, de Stikke Hezelstraat. In de Houtstraat vonden we een leuke designwinkel: Deja Vu. In de Tweede Walstraat en Van Welderenstraat heb je meer aparte speciaalzaken en in de Molenstraat, Burchtstraat en Marikenstraat kan je de grote merken vinden.

Hezelstraat Nijmegen

Museum het Valkhof

Dit museum vertelt je door middel van objecten en kunstwerken de geschiedenis van Nijmegen met de Valkhofburcht van Karel de Grote. Ook huisvest ze wisselende tentoonstellingen.

Ooijpolder

Een aantal jaren geleden liepen we de wandelroute Ooijpolder van Staatsbosbeheer. De wandeling startte bij het museum het Valkhof. Vanaf hier wandelden we direct de polder in. Er hingen behoorlijk donkere wolken, maar gelukkig bleef het op een paar druppels na droog.

Na een stuk gelopen te hebben struinden we over een Defensiedijk, onderdeel van de IJssellinie. Deze linie was rond 1950 tijdens de eerste jaren van de Koude Oorlog de geheime defensielinie van het Westen. Met behulp van een uitkijktoren konden we over het hele gebied kijken. Verderop kwamen we nog loslopende wilde paarden tegen. We vervolgden onze route door het waterrijke gebied: de Bisonbaai.

Na zo’n zeven kilometer werd het wel tijd voor koffie met iets lekkers bij café restaurant en hotel Oortjeshekken. Blogger Davides schreef een mooie recensie over deze bijzondere locatie.

Vanaf het restaurant slingerden we over dijkjes en door schilderachtige landschappen. Via Ooij liepen we naar het gehuchtje Tiengeboden. Het begon behoorlijk te waaien en we stonden pal in de wind op de dijk. Na twaalf kilometer stapten we de oude Romeinse stad weer binnen.

Rijk van Nijmegen, N70 Natuurwandelroute

Veel wandelbloggers gingen me voor op de N70 Natuurwandelroute. Ik was zeer enthousiast geworden over deze route na de blogverhalen. Het weekend voor de Vierdaagse reisden we af naar Nijmegen. De N70 is ontstaan in 1970, het natuurbeschermingsjaar.

N70 Natuurwandelroute.jpg

Het was een wandeling met veel stijgen en dalen. De wandeling voerde ons onder andere over de Sterrenberg, de Boterberg en de Duivelsberg. Over mulle bospaadjes, waar dennenappels onder onze voeten kraakten, wandelden we omhoog en omlaag.

De wandeling ging door afwisselende natuur. De natuurwandelroute is een zeer goed gekozen naam. Grote delen van de route liepen we door bosachtig gebied met een diversiteit aan bomen. We wandelden onder torenhoge dennen of onder oude kastanjes.

Tijdens de wandeling volgden we de groen geschilderde palen. Hier en daar moesten we even zoeken, omdat het groen een goede schutkleur was tussen de bomen.

Wandelbankjes overal

Gedurende onze wandeltochten komen we zelden andere wandelaars tegen anders dan als je dichtbij een parkeerplaats komt. Bij deze route was dat afwijkend. Gedurende de hele route kwamen we lopers tegen, soms wel voor de tweede keer.

Je hoeft tijdens deze route niet bang te zijn dat je niks aan eetgelegenheden tegenkomt. We waren nog maar net vertrokken en onze magen waren nog gevuld met de appeltaart van Pannenkoekhuis de Heksendans of het volgende Pannenkoekenrestaurant De Duivelsberg deed zich al aan.

Ondanks dat deze wandeling een echte natuurroute is, is er voldoende te zien onderweg. Bij Beek kwamen we bij het Nederlands Landschapsmuseum in miniatuur. In het gezellig dorp Beek keken we even binnen bij het monumentale gebouw van Gemeentelijke Elektriciteitswerken Nijmegen. We wandelden met de N70 regelmatig langs de Duitse grens. We kwamen vele stenen grenspalen tegen en een wegwijzer waar Nederland en Duitsland werd aangegeven.

Nederlands Landschapsmuseum in miniatuur

Volg me ook via FacebookTwitter en Instagram

4 reacties Voeg uw reactie toe

1. Mirjam Klever schreef:

De wijde omgeving van Nijmegen is ontzettend mooi om te wandelen. Tijdens de vierdaagse zie je daar (bijna) niets van. De ooijpolder is mooi, De Elyzeese Velden zijn geweldig, de Mookerheide is de moeite meer dan waard. Het Reichswald ligt om de hoek in Duitsland en in de bossen van Berg & Dal kun je heerlijk dwalen. Nijmegen heeft meer op wandelgebied dan de Vierdaagse (die ook onovertroffen blijft voor mij).

Geliked door 1 persoon

1. verawandelt schreef:

Hoi Mirjam,
      Met de Nijmeegse Vierdaagse kunnen de duizenden wandelaars over de smalle wandelpaden struinen. Hierdoor mis je vaak de idyllische gebieden. Met het wandelen van het Pieterpad heb ik mooie stukken van Nijmegen gezien, maar als ik jouw reactie lees is er voor mij nog veel te ontdekken!

2. Perry van Empel schreef:

Hallo Vera,ik weet niet of je dit blog nog bijhoud maar wou je een complimentje geven voor je mooie wandel verslagen.In Nijmegen gaan we ons weer opmaken voor het grootste wandelevenement ter wereld de Nijmeegse 4-daagse.

Dit jaar van 16 t/m 19 juli in de stad waar de romeinen al hebben gewandeld.