Architectuur wandelen in Amsterdam West

Startpunt/eindpunt: Amsterdam Centraal station, aantal kilometers: 13, horeca onderweg: voldoende mogelijkheden rondom Haarlemmerstraat

Wij startten op een druilerige zaterdagmorgen bij Centraal station een architectuurwandeling door Amsterdam West. De wandeling liep door het pittoreske Prinseneiland, over het hippe Westergasfabriekterrein, door de fraaie Spaarndammerbuurt rijk aan Amsterdamse Schoolarchitectuur en de nieuwe woonwijk de Houthavens.

Omdat de horeca vanwege de Coronamaatregelen gesloten was, besloten we eerst op de Zeedijk een overheerlijk broodje te halen bij Slagerij Vet. Een beetje uit de richting, maar zeer zeker het omlopen waard. Je kon een kanon afschieten op het Rokin vanwege het wegblijven van de toeristen en ook op de Zeedijk was geen mens te bekennen.

We hadden een goede bodem voor de wandeling gelegd en we pakten de route weer op bij de Prins Hendrikkade. Het weer hield niet over, maar dat deed de pret niet drukken, omdat het heerlijk was om weer even een lange wandeling te maken.

Haarlemmer Houttuinen en Haarlemmerstraat

We liepen wandelden over de Haarlemmer Houttuinen, die evenwijdig aan de Haarlemmerstraat liep. We maakten een klein uitstapje richting de Haarlemmerstraat. Bij de Albert Heijn haalden we even wat te drinken voor onderweg. We waren iets te ver gelopen, zodat we via een verborgen tuin met een fraai beeld weer op de route kwamen. We wandelden onder de brug bij de Korte Prinsengracht door en kwamen we bij Bickerseiland, een stukje Amsterdam waar we nog niet vaker waren geweest.

Bickerseiland en Prinseneiland

“De beroemde koopman, scheepsbouwer en burgemeester Jan Bicker kocht het Bickerseiland. Hij liet er zelf een huis bouwen en op de gevel van zijn huis stond De Reus. Later is het beeld van De Reus overgegaan naar de werf De Reus. Het beeld werd verkocht aan Machinefabriek Hk Jonker & Zoon. Buurtbewoners wilden het beeld weer terugbrengen naar Bickerseiland. Na een zoektocht werd het gevonden in Canada bij de kleinzoon van Jonker. In samenwerking met Woonstichting de Key vond de herplaatsing van De Reus plaats.”

We stonden even stil bij het houten beeld op een sokkel en vervolgden onze voettocht over een steiger langs het water. Via een brug kwamen we op het Prinseneiland.

“Ooit vond hier een enorme bedrijvigheid plaats. De pakhuizen met de enorme luiken herinneren nog aan de tijd van pakhuizen, die waren gevuld met graan en andere overzeese waren. Bickerseiland, Prinseneiland en Realeneiland werden “Amstels korenschuur” genoemd. Dit gebied raakte in de 19de eeuw in verval, maar floreerde weer in de jaren 70 toen kunstenaars zich hier vestigden.”

Ik was onder de indruk van intieme gebied zo dichtbij de stad. We dwaalden door de smalle straten met verborgen tuinen en omringd door immense pakhuizen, die waren getransformeerd tot luxe appartementen. In deze aantrekkelijke buurt zou ik best wel willen wonen.

We verlieten de eilanden en kwamen weer bij het drukkere Haarlemmerplein. We wandelden over de Willemsbrug en liepen langs een stijlvol brugwachtershuisje.

“De hotelketen Sweets hotels heeft door heel Amsterdam hotels in brugwachtershuisjes. In het brugwachtershuisje van de Willemsbrug zit ook een hotelkamer. Kijk hier voor meer informatie.”

Westerpark en Westergasfabriekterrein

We wandelden het Westerpark in. Het gras langs het water zat vol met meerkoetjes, die met hun witte snavels door het gras gingen. Tussen hen zat een reiger het gebeuren te aanschouwen. De meeste bomen in het park hadden hun bladeren al laten vallen. Hier en daar stonden bomen nog in herfsttooi. We gingen door de poort van het voormalig Westergasfabriekterrein. Op het terrein was het een komen en gaan van hardlopers. Er groepje vrouwen was burpees aan het doen. Uiteraard op 1,5 meter afstand.

We passeerden het Ketelhuis, dat weer open was voor publiek en we kwamen langs June’s Cakes. Een oud meterhuis dat was omgevormd tot een waar snoephuisje van Hans en Grietje.

We kwamen bij een plantsoen en liepen over een half verhard pad totdat we bij de oude gashouders kwamen, die nu waren getransformeerd tot een vijver. Via een metalen poortje kwamen we in de gashouders. Langs de kant van de grote ronde bakken was een vlonder aangelegd. Op de rand van de reling zat een reiger, die ons nauwlettend in de gaten hield. Ik bleef heel stil staan, zodat ik een foto kon maken van de immense vogel.

We namen een klein paadje en kwamen bij een kunstmatige beek. De bomen rond de beek kleurden rood en geel. We namen het pad langs de beek en kwamen uit bij een houten vlonder, die we even bewandelden. In dit deel van het park zijn ijsvogels te zien. Een paar jaar geleden zagen we een vliegende edelsteen. Helaas lieten ze zich deze keer niet zien.

Spaarndammerbuurt en Museum ’t Schip

We kwamen aan het rand van het Westergasfabriekterrein en door middel van een tunneltje kwamen we in de naastgelegen Spaarndammerbuurt. Bij de Zaanstraat kwamen we langs een oud badhuis, dat geheel in de steigers stond. Vroeger hadden de huizen nog geen douche en gebruikten buurtgenoten een badhuis. Bij deze locatie was ook een kinderbadhuis, waar kinderen vroeger een paar keer per week na school in bad gingen.

Bij de Oostzaanstraat kwamen we bij het Museum ’t Schip. Het museum is gevestigd in het schoolvoorbeeld van de Amsterdamse School. De architect Michel de Klerk ontwierp het gebouw.

Gelukkig was het museum weer open en hadden we een kaartje via internet gereserveerd. Alhoewel we al een aantal keer in dit museum waren geweest, wilde ik graag de tijdelijke tentoonstelling over de Duitse architect van Bruno Taut zien. Een paar weken geleden bezochten we de Regenboogbuurt in Almere, die is geïnspireerd op de architectuur van deze Duitse architect.

We volgende pijlen, die vanwege de Coronamaatregelen waren uitgezet. Op de eerste verdieping zat de vaste tentoonstelling. We maakten toch even een ronde langs de geschiedenis van de Woningwet, de tekeningen van verschillende architecten van de Amsterdamse School en door de zaal met stoelen, tafels, lampen en klokken in de sierlijke stijl. Ook keken we een korte film over het ontstaan van de Spaarndammerbuurt en de Amsterdamse Schoolstijl.

Op de tweede verdieping was de tijdelijke tentoonstelling over Bruno Taut. We gingen door de zalen over zijn ontwerpen als stadsarchitect van het Duitse Maagdenburg en de Hoefijzernederzetting in Berlijn. Zo stond er een maquette van zijn ontwerp van het Glashuis en er was zelfs een aparte expositieruimte over de Regenboogbuurt in Almere.

We liepen weer het druilerige weer in en herstartten onze wandeling. We kwamen langs het imposante deel van het gebouw waar het museum zijn naam aan dankt.

Zaanhof en Zaandammerplein

Tegenover ’t Schip lag het Zaanhof met opvallende witte gebouwen met geel schilderwerk, topgeveltjes, oranjepuntdaken en middeleeuwse poorten. Twee jaar geleden kwamen we hier met een andere wandeling al langs en waren we al onder de indruk van deze verborgen parel. We verlieten het Zaanhof en via een andere poort kwamen we op het Zaandammerplein met woonblokken van architect de Bazel. Ook wel bekend van het ontwerp van het Stadsarchief van Amsterdam.

De Houthavens

We lieten de architectuur van de Amsterdamse Schoolstijl en daarmee de Spaarndammerbuurt achter ons en wandelden naar het jongste deel van Amsterdam West, de nieuwe woonwijk de Houthavens. We liepen over het dak van de gloednieuwe Spaarndammertunnel en kwamen in de gloednieuwe wijk.

Ooit vond hier het overslaan en opslaan van hout plaats. De insteekhavens werden in 1945 gedempt en momenteel is er een woonwijk in aanbouw op zeven kunstmatige eilanden.

We wandelden richting de Minervahaven, die lange tijd werd gebruikt voor houtoverslag en de houtverwerkende industrie. Nu vind je er diverse hotels, appartementen en een theater. Toen we hier een paar jaar geleden waren, liepen we nog over een pad van bouwzand. Nu wandelden over een fraaie boulevard. Het was er uitgestorven en dat kon ook niet anders met het ontbreken van de toeristen. We wandelden langs het water en gingen even op een bankje zitten, waar we fraai uitzicht hadden op de haven. In de wandeling zat nog een heen-en-weertje over de Haparandadam naar het REM-eiland. We besloten om dit deel over te slaan, omdat de motregen gewone regen was geworden en je behoorlijk op de wind stond daar.

We liepen de woonwijk in, waar een deel al was opgeleverd, maar een groot deel nog in aanbouw was. We liepen langs afzettingen en blootliggende kabels en leidingen. De reeds opgeleverde bouwblokken voelden erg stenig aan door het ontbreken van bomen. Ze hadden de gevels deels van groen voorzien door verticale geveltuinen.

We kwamen bij een pier en hadden mooi uitzicht op het water. We zagen het imposante Pontsteiger gebouw.

We struinden door de nieuwerwetse straten en kwamen aan het eind van de wijk bij een staaltje historiserend bouwen. De nieuwe Gevlebrug, die toegang geeft tot de nieuwe wijk Houthavens, is gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School. Het is geïnspireerd op de naastgelegen Spaarndammerbuurt.

Van Diemerkade, Westerdok en IJ-Dock

We wandelden langs het water over de Van Diemenkade en hadden uitzicht op vele woonarken en aan de ene kant het Pontsteiger gebouw en aan de andere kant de voormalige graansilo’s, die zijn omgebouwd tot appartementencomplexen. Het begon steeds harder te regenen en ik zette mijn capuchon op. We zetten het laatste deel van de route in over het Westerdok waar we een drijvende speeltuin zagen en een gebouw dat wel de Flatiron Building leek, die ik ooit in New York zag.

Het laatste hoogtepunt van onze wandeling was aangebroken. Bij de IJ-Dock, dat een schiereiland is met bijzondere architectuur van architectenbureau SeARCH, wandelden we tussen de markante gebouwen waaronder het Paleis van Justitie. Via een stalen brug verlieten we het dichtgebouwde eiland en wandelden we richting het Centraal Station.

Wandelroute

Ben je een architectuurliefhebber, dan is deze wandelroute een absolute must. Het rijgt de mooiste stukjes architectuur van Amsterdam West aan elkaar. Kijk hier voor meer informatie over de wandelroute. Wil je meer wandelen in en rond Amsterdam. Kijk hier voor de wandelgids “Wandelen in Groot Amsterdam” en hier voor “Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam”.