Architectuur wandelen in Amsterdam West

Startpunt/eindpunt: Amsterdam Centraal station, aantal kilometers: 13, horeca onderweg: voldoende mogelijkheden rondom Haarlemmerstraat

Wij starten op een druilerige zaterdagmorgen bij Centraal station een architectuurwandeling door Amsterdam West. De wandeling loopt door het pittoreske Prinseneiland, over het hippe Westergasfabriekterrein, door de fraaie Spaarndammerbuurt rijk aan Amsterdamse Schoolarchitectuur en de nieuwe woonwijk de Houthavens.

Omdat de horeca vanwege de Coronamaatregelen gesloten is, besluiten we eerst op de Zeedijk een overheerlijk broodje te halen bij Slagerij Vet. Een beetje uit de richting, maar zeer zeker het omlopen waard. Je kunt een kanon afschieten op het Rokin vanwege het wegblijven van de toeristen en ook op de Zeedijk is geen mens te bekennen.

We hebben een goede bodem voor de wandeling gelegd en we pakken de route weer op bij de Prins Hendrikkade. Het weer houdt niet over, maar dat doet de pret niet drukken, omdat het heerlijk is om weer even een lange wandeling te maken.

Haarlemmer Houttuinen en Haarlemmerstraat

We wandelen over de Haarlemmer Houttuinen, die evenwijdig aan de Haarlemmerstraat loopt. We maken een klein uitstapje richting de Haarlemmerstraat. Bij de Albert Heijn halen we even wat te drinken voor onderweg. We zijn iets te ver gelopen, zodat we via een verborgen tuin met een fraai beeld weer op de route komen. We wandelen onder de brug bij de Korte Prinsengracht door en komen we bij Bickerseiland, een stukje Amsterdam waar we nog niet vaker zijn geweest.

Bickerseiland en Prinseneiland

“De beroemde koopman, scheepsbouwer en burgemeester Jan Bicker kocht het Bickerseiland. Hij liet er zelf een huis bouwen en op de gevel van zijn huis stond De Reus. Later is het beeld van De Reus overgegaan naar de werf De Reus. Het beeld werd verkocht aan Machinefabriek Hk Jonker & Zoon. Buurtbewoners wilden het beeld weer terugbrengen naar Bickerseiland. Na een zoektocht werd het gevonden in Canada bij de kleinzoon van Jonker. In samenwerking met Woonstichting de Key vond de herplaatsing van De Reus plaats.”

We staan even stil bij het houten beeld op een sokkel en vervolgen onze voettocht over een steiger langs het water. Via een brug komen we op het Prinseneiland.

“Ooit vond hier een enorme bedrijvigheid plaats. De pakhuizen met de enorme luiken herinneren nog aan de tijd van pakhuizen, die waren gevuld met graan en andere overzeese waren. Bickerseiland, Prinseneiland en Realeneiland werden “Amstels korenschuur” genoemd. Dit gebied raakte in de 19de eeuw in verval, maar floreerde weer in de jaren 70 toen kunstenaars zich hier vestigden.”

Ik ben onder de indruk van intieme gebied zo dichtbij de stad. We dwalen door de smalle straten met verborgen tuinen en omringd door immense pakhuizen, die zijn getransformeerd tot luxe appartementen. In deze aantrekkelijke buurt zou ik best wel willen wonen.

We verlaten de eilanden en komen weer bij het drukkere Haarlemmerplein. We wandelen over de Willemsbrug en lopen langs een stijlvol brugwachtershuisje.

“De hotelketen Sweets hotels heeft door heel Amsterdam hotels in brugwachtershuisjes. In het brugwachtershuisje van de Willemsbrug zit ook een hotelkamer. Kijk hier voor meer informatie.”

Westerpark en Westergasfabriekterrein

We wandelen het Westerpark in. Het gras langs het water zit vol met meerkoetjes, die met hun witte snavels door het gras gaan. Tussen hen zit een reiger het gebeuren te aanschouwen. De meeste bomen in het park hebben hun bladeren al laten vallen. Hier en daar staan bomen nog in herfsttooi. We gaan door de poort van het voormalig Westergasfabriekterrein. Op het terrein is het een komen en gaan van hardlopers. Er groepje vrouwen is burpees aan het doen. Uiteraard op 1,5 meter afstand.

We passeren het Ketelhuis, dat weer open is voor publiek en we komen langs June’s Cakes. Een oud meterhuis dat is omgevormd tot een waar snoephuisje van Hans en Grietje.

We komen bij een plantsoen en lopen over een half verhard pad totdat we bij de oude gashouders komen, die nu zijn getransformeerd tot een vijver. Via een metalen poortje komen we in de gashouders. Langs de kant van de grote ronde bakken is een vlonder aangelegd. Op de rand van de reling zit een blauwe reiger, die ons nauwlettend in de gaten houdt. Ik blijf heel stil staan, zodat ik een foto kan maken van de immense vogel.

We nemen een klein paadje en komen bij een kunstmatige beek. De bomen rond de beek kleuren rood en geel. We nemen het pad langs de beek en komen uit bij een houten vlonder, die we even bewandelen. In dit deel van het park zijn ijsvogels te zien. Een paar jaar geleden zagen we een vliegende edelsteen. Helaas laten ze zich deze keer niet zien.

Spaarndammerbuurt en Museum ’t Schip

We komen aan het rand van het Westergasfabriekterrein en door middel van een tunneltje komen we in de naastgelegen Spaarndammerbuurt. Bij de Zaanstraat wandelen we langs een oud badhuis, dat geheel in de steigers staat.

Vroeger hadden de huizen nog geen douche en gebruikten buurtgenoten een badhuis. Bij deze locatie was ook een kinderbadhuis, waar kinderen vroeger een paar keer per week na school in bad gingen.

Bij de Oostzaanstraat komen we bij het Museum ’t Schip. Het museum is gevestigd in het schoolvoorbeeld van de Amsterdamse School. De architect Michel de Klerk ontwierp het gebouw.

Gelukkig is het museum weer open en hebben we een kaartje via internet gereserveerd. Alhoewel we al een aantal keer in dit museum zijn geweest, wil ik graag de tijdelijke tentoonstelling over de Duitse architect van Bruno Taut zien. Een paar weken geleden bezochten we de Regenboogbuurt in Almere, die is geïnspireerd op de architectuur van deze Duitse architect.

We volgen pijlen, die vanwege de Coronamaatregelen zijn uitgezet. Op de eerste verdieping zit de vaste tentoonstelling. We maken toch even een ronde langs de geschiedenis van de Woningwet, de tekeningen van verschillende architecten van de Amsterdamse School en door de zaal met stoelen, tafels, lampen en klokken in de sierlijke stijl. Ook kijken we een korte film over het ontstaan van de Spaarndammerbuurt en de Amsterdamse Schoolstijl.

Op de tweede verdieping is de tijdelijke tentoonstelling over Bruno Taut. We gaan door de zalen over zijn ontwerpen als stadsarchitect van het Duitse Maagdenburg en de Hoefijzernederzetting in Berlijn. Zo staat er een maquette van zijn ontwerp van het Glashuis en er was zelfs een aparte expositieruimte over de Regenboogbuurt in Almere.

We lopen weer het druilerige weer in en hervatten onze wandeling. We passeren het imposante deel van het gebouw waar het museum zijn naam aan dankt.

Wist je dat je in Madurodam de miniatuurversie van het Schip kunt bewonderen?

Zaanhof en Zaandammerplein

Tegenover ’t Schip ligt het Zaanhof met opvallende witte gebouwen met geel schilderwerk, topgeveltjes, oranjepuntdaken en middeleeuwse poorten. Twee jaar geleden kwamen we hier met een andere wandeling al langs en waren we al onder de indruk van deze verborgen parel. We verlaten het Zaanhof en via een andere poort kwamen we op het Zaandammerplein met woonblokken van architect de Bazel. Ook wel bekend van het ontwerp van het Stadsarchief van Amsterdam.

De Houthavens

We laten de architectuur van de Amsterdamse Schoolstijl en daarmee de Spaarndammerbuurt achter ons en wandelen naar het jongste deel van Amsterdam West, de nieuwe woonwijk de Houthavens. We lopen over het dak van de gloednieuwe Spaarndammertunnel en komen in de gloednieuwe wijk.

Ooit vond hier het overslaan en opslaan van hout plaats. De insteekhavens werden in 1945 gedempt en momenteel is er een woonwijk in aanbouw op zeven kunstmatige eilanden.

We wandelen richting de Minervahaven, die lange tijd werd gebruikt voor houtoverslag en de houtverwerkende industrie. Nu vind je er diverse hotels, appartementen en een theater. Toen we hier een paar jaar geleden waren, liepen we nog over een pad van bouwzand. Nu wandelen over een fraaie boulevard. Het is er uitgestorven en dat kon ook niet anders met het ontbreken van de toeristen. We wandelen langs het water en gingen even op een bankje zitten, waar we fraai uitzicht hebben op de haven. In de wandeling zit nog een heen-en-weertje over de Haparandadam naar het REM-eiland. We besluiten om dit deel over te slaan, omdat de motregen gewone regen is geworden en je behoorlijk op de wind staat daar.

We lopen de woonwijk in, waar een deel al is opgeleverd, maar een groot deel nog in aanbouw is. We lopen langs afzettingen en blootliggende kabels en leidingen. De reeds opgeleverde bouwblokken voelen erg stenig aan door het ontbreken van bomen. Ze hebben de gevels deels van groen voorzien door verticale geveltuinen.

We komen bij een pier en hadden mooi uitzicht op het water. We zien het imposante Pontsteiger gebouw.

We struinen door de nieuwerwetse straten en komen aan het eind van de wijk bij een staaltje historiserend bouwen. De nieuwe Gevlebrug, die toegang geeft tot de nieuwe wijk Houthavens, is gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School. Het is geïnspireerd op de naastgelegen Spaarndammerbuurt.

Van Diemerkade, Westerdok en IJ-Dock

We wandelen langs het water over de Van Diemenkade en hebben uitzicht op vele woonarken en aan de ene kant het Pontsteiger gebouw en aan de andere kant de voormalige graansilo’s, die zijn omgebouwd tot appartementencomplexen. Het begint steeds harder te regenen en ik zet mijn capuchon op. We zetten het laatste deel van de route in over het Westerdok waar we een drijvende speeltuin zien en een gebouw dat wel de Flatiron Building leek, die ik ooit in New York zag.

Het laatste hoogtepunt van onze wandeling is aangebroken. Bij de IJ-Dock, dat een schiereiland is met bijzondere architectuur van architectenbureau SeARCH, lopen we tussen de markante gebouwen waaronder het Paleis van Justitie. Via een stalen brug verlaten we het dichtgebouwde eiland en wandelen we richting het Centraal Station.

Wandelroute

Ben je een architectuurliefhebber, dan is deze wandelroute een absolute must. Het rijgt de mooiste stukjes architectuur van Amsterdam West aan elkaar. Kijk hier voor meer informatie over de wandelroute. Wil je meer wandelen in en rond Amsterdam. Kijk hier voor de wandelgids “Wandelen in Groot Amsterdam” en hier voor “Wandelen buiten de binnenstad van Amsterdam”.