Kleurrijk Rotterdam Zuid, wandelen door de Afrikaanderwijk

Startpunt/eindpunt: Metrohalte Rijnhaven, aantal kilometers: 3, horeca onderweg: diverse mogelijkheden rondom het Afrikaanderplein en in de Pretorialaan

Jarenlang wandelde ik Groene Wissels, Trage Tochten en wandelingen uit de gidsen van mijn favoriete uitgever Gegarandeerd Onregelmatig. Onlangs publiceerde ik mijn eerste eigen route. Een korte stadswandeling door de Afrikaanderwijk in Rotterdam Zuid met veel bezienswaardigheden onderweg. Nadat ik enig voorwerk had verricht, reisden we af naar Rotterdam Zuid voor het veldwerk van mijn eerste route. Spannend!

StreetArt Metrolijn

StreetArt tussen Metrostation Rijnhaven en Maashaven

Bij de Metrohalte Rijnhaven stapten we uit en bekeek ik mijn eerste kijkpunt van de route. Ik stond naast één van de steunpilaren, die was beschilderd door de Nederlandse StreetArt artiest Tymon de Laat alias “MeLikePainting”. Ik keek naar een man met een kleurrijk gezicht. Alle steunpilaren van de metrobaan tussen het metrostation Rijnhaven en Maashaven zijn beschilderd. Het project heet Rotterdam Art Ride en is georganiseerd door Foundation Mesh en Marjon van der Linde. Zo ver ik keek zag ik de fleurige pilaren van de metrobaan.

Welkom in de Afrikaanderwijk.jpg

“Welkom in de Afrikaanderwijk”

Bij de stoplichten staken we de Hillelaan over. Op Google streetview zag ik een zebrapad, echter het zebrapad was niet meer aanwezig, zodat ik dit moest aanpassen in mijn routebeschrijving. We kregen een fleurig welkom door de gekleurde letters met “Welkom in de Afrikaanderwijk” voor de Hilledijk. Daarachter zagen we Café de Pijp, één van de oudste kroegen van Rotterdam-Zuid.

Het Kasteel

We liepen de trap op en kwamen op de Brede Hilledijk. Het Kasteel, ook één van mijn kijkpunten op de route, stond niet meer in de steigers en was een fraai gebouw op de hoek van de Joubertstraat.

Huiskamermuseum van Jan van der Stel

Op nummer 62 stonden we stil bij het ‘Historisch Museum Eerste en Tweede Wereldoorlog’. We hadden geluk, want het museum is alleen op woensdagmiddag open of na het maken van een afspraak. De deur stond op een kier en ik probeerde hem te openen, maar deze was vergrendeld. “Ik kom eraan”, riep een man en al snel opende een oudere man het kleine huiskamermuseum. “Jan van der Stel”, zei de man toen hij een hand gaf. We stonden in een soort garage dat vol stond met oorlogsattributen uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog.

Het Historisch Museum Eerste en Tweede Wereldoorlog

We waren de eerste bezoekers, want hij haalde de doeken nog van de vitrines af. Jan vertelde ons enthousiast over zijn verzameling. Hij gaf ons een persoonlijke rondleiding. Hij verzamelden al tientallen jaren de vondsten. Soms waren het letterlijk vondsten, maar ook struinden hij rommelmarkten af om zijn huiskamermuseum compleet te maken. Boven hingen geweren en pistolen, die uiteraard onbruikbaar waren gemaakt. Ik hield één daarvan vast en dat was een behoorlijk aantal kilo’s wat ik in mijn hand had en deze was nog zonder munitie. Het meest trots was hij op een uniform van een Hollandse soldaat. Na nog een rondgang door het kleine museum bedankte we Jan en gaven we hem nog een vrijwillige bijdrage voor het bezoek aan zijn verzameling.

Project Bloemfontein

We verlieten de Brede Hilledijk en wandelden door de Cronjéstraat, een net uitziende straat met nieuwbouwhuizen. De huizen maken onderdeel uit van het project Bloemfonteinstraat van Mulleners en Mulleners Architecten.

Speeltuinvereniging Afrikaanderplein

We kwamen op het bruisende Afrikaanderplein met de markt. We kozen ervoor om de markt tot het eind te bewaren en we liepen door en kwamen bij de Speeltuinvereniging Afrikaanderplein, die ook onderdeel uitmaakt van de kijkpunten in mijn wandeling. Het was gezellig druk bij deze speeltuin en liepen even voorbij het hek om de grote vuurtoren op de kiek te zetten. Naast de speelplek gingen we door een hek en kwamen we op het Afrikaanderplein.

Speeltuinvereniging

Tandeloos nijlpaard

We zagen daar een beeldje van een nijlpaard, dat nog geen onderdeel van mijn route uitmaakte, maar ideaal paste in mijn wandelroute. De nijlpaard met bloemmotief stond er al sinds 1970 en was behoorlijk verweerd. Het was in de jaren zijn tanden kwijtgeraakt.

Nijlpaard

Botanische Tuin Afrikaanderwijk

We liepen even door en al gauw kwamen we bij de ingang van de Botanische Tuin Afrikaanderwijk. Via de kleine brug kwamen we in de tuin. Het was er relatief rustig en we struinden langs de plantenbedden, waar overal bordjes bij stonden. Er zouden ruim 800 planten en bomen staan!

Ingang Botanische Tuin

Overal in de tuin waren gezellige plekjes met rode tafels en stoelen gecreëerd. Ooit maakte het onderdeel uit van de voormalige Oldebarneveltschool en sinds 2013 is het een aparte stichting.

Oldebarneveltschool

Op de achtergrond zagen we het fraaie gebouw van de vroegere school, dat nu onder andere een moskee is. We maakten nog een ronde door de tuin en verlieten het weer via hetzelfde bruggetje. We liepen weer terug naar het toegangshek waar we eerder op het Afrikaanderplein waren gekomen. Naast het hek zagen we de oude tuinmanswoning in dezelfde bouwstijl als de Oldenbarneveltschool.

Botanische Tuin Afrikaanderwijk

Vogelklas Karel Schot

Aan de andere kant was de vogelopvang Stichting Vogelklas Karel Schot. We konden de opvang niet bezoeken, omdat het alleen te bezichtigen is via een rondleiding. De in 1980 opgerichte stichting is vernoemd naar de biologieleraar Karel Schot, die in zijn leslokaal vogels verzorgde. Toen hij plotseling overleed in 1980 is zijn werk voorgezet in de Afrikaanderwijk.

Jaarlijks worden er meer dan 10.000 dieren opgevangen. Naast vogels komen ook egels en vleermuizen in de opvang terecht. Toen we door het hek keken, konden we een glimp opvangen van de buitenhokken met meeuwen. Ik kom zeker een keer terug voor een rondleiding. We liepen langs de muren, die waren voorzien van een kleurige muurschilderingen van de Chileense kunstenaar Jorge Kata Núñez.

Muurschildering

We zetten een paar van de kunstwerken op de kiek. Ook fotografeerde ik de V-vormige torens aan de overkant van de vogelopvang. Deze werken van Dobbelaar de Kovel de Vroom maken ook onderdeel uit van mijn wandelroute.

V-vormige torens

Parel van Ad van der Steur

We liepen langs een speelpleintje en stonden bij onze volgende bezienswaardigheid, de voormalige Johan van Oldenbarnevelt HBS. Een prachtig gebouw van de stadsarchitect van Rotterdam Ad van der Steur. De achterkant van het gebouw hadden we al gezien, toen we door de botanische tuin liepen. We wandelden om het rechthoekige pand heen. De entree van het gebouw van bijzonder fraai. Naast de moskee heeft de Vogelklas Karel Schot ook een educatieruimte in de oude school.

Johan Oldebarneveltschool

Gemaal op Zuid

Al snel kwamen we bij de volgende trekpleister, het “Gemaal op Zuid”. We liepen even de Pretorialaan in om het oude gemaal uit 1899 van dichtbij te bekijken. Er was voldoende bedrijvigheid in de voormalige Zuidoostelijke rioolgemaal. Het gemaal is nu een ontmoetingscentrum en een sociale onderneming.

We liepen weer terug en kwamen op de lange Putselaan. We liepen deze een tijdje rechtdoor. Aan de andere kant van de laan zag ik een gebouw, het Klooster, een 24-uursopvang voor daklozen, die met psychische problemen kampen.

Rellen van 1972

We kwamen in de Goed-Hoopstraat. De nu zo vredige straat was in 1972 het toneel van rellen tussen buitenlandse havenarbeiders en Nederlanders. Ze bestormden de pensions waar de gastarbeiders een kamer huurden.

Natal

Vlakbij de Goed-Hoopstraat lag het slingerende woongebouw ‘Natal’ in de Paul Krugerstraat. Natal is vernoemd naar de Natalstraat, die moest wijken voor de bouw van dit woningbouwcomplex. Het gebouw was wel aan een likje verf toe. Onder de pilaren van het gebouw was volop bedrijvigheid door winkels en restaurants.

Afrikaandermarkt

We kwamen bij één van de hoogtepunten van de Afrikaanderwijk, de markt op woensdag en zaterdag. Om het plein was tal van marktkramen uitgestald. Je kunt hier voor een prikkie groente en fruit kopen. Als je niets koopt is deze bazaar al een belevenis op zich.

Afrikaanderplein

We schuifelden achter de boodschappenkarretjes aan en gingen langs de kraampjes met groente, fruit en specerijen. Bij de viskraam liep een man met een heuse python naast me. Hoewel ik zelf weleens een tijgerpython om mijn nek had gehad, liep ik hier toch wel even met een boogje omheen. Bij de frietkraam was het gezellig druk. Alle stoeltjes om de kraam heen waren bezet met bezoekers die een frietje prikten.

Snackbar Pretoria

Wij kozen om een versnapering te halen bij snackbar Pretoria aan de Pretorialaan, die bekend is om zijn overheerlijke Surinaamse broodjes. Daar haalden we een broodje spek en kipkerrie met iets te hete Surinaamse sambal. Uiteraard kon een blikje mierzoete Fernandes niet ontbreken. Nadat we onze lekkere broodjes achter de kiezen hadden, gingen we op pad voor de laatste curiositeiten tijdens de route.

Taartjes

Taartjes en jeugdherinneringen

Twee muurschilderingen stonden op het programma. Boven bakkerij Nieuw Fes op de hoek van de Paul Krugerstraat en de Schalk Burgerstraat hing een schildering van een moorkop, gevulde koek en een roombroodje en op de hoek van de Bloemfonteinstraat en de Hillelaan hing een kunstwerk van een jongetje. Het is een zelfportret van de kunstenaar Ad van Schouten dat als kind in de Bloemfonteinstraat woonde.

Muurschildering Onomkeerbaar

Wandelroute

Vind je het leuk om mijn eerste wandelroute te wandelen langs kleurrijke plekken in Rotterdam Zuid? Kijk dan hier voor de wandelroute.