Wintertijd

In het laatste weekend van oktober gaat de klok een uur achteruit. De winter doet me denken aan donkere dagen, maar ook aan gezelligheid. Overal worden weer sfeervolle activiteiten georganiseerd. Traditioneel ondernemen we samen met een aantal vrienden  een winterse activiteit. Een aantal keer gingen we naar de Winterefteling. We bezochten het Winterstation van het Spoorwegmuseum in Utrecht en de winteractiviteiten in het Openluchtmuseum in Arnhem. Om in de winterse stemming te komen blik ik terug op een aantal van deze activiteiten.

Winterefteling

Een vreugde vuur, Hollebolle Gijs met een wintersjaal, de Efteling is vanaf november in winterse sferen. Een aantal jaren op een rij vertrokken we in de kerstvakantie naar Kaatsheuvel voor een bezoek aan de Winterefteling.

Kampvuur

Sommige attracties zoals De Vliegende Hollander en de Piraña waren in winterslaap, maar er was genoeg vertier in dit sfeervolle park. Overdag gingen we in attracties zoals Joris en de Draak en Villa Volta en als het ging schemeren wandelden we door het met duizenden lichtjes verlichtte park. Ook warmden we ons op door een warme chocolademelk met slagroom of een rijkgevulde kop erwtensoep. Ons bezoek eindigden we met een spectaculaire fonteinenshow.

Fonteinenshow

Winter Openluchtmuseum Arnhem

Het Openluchtmuseum Arnhem ligt even buiten het centrum van Arnhem. We besloten naar het museum te wandelen en volgden de stickers van het Veluwe Zwerfpad. We wandelden door het sfeervolle park Sonsbeek.

Winter in het Openluchtmuseum

In het museum zelf reden we eerste met het trammetje naar de andere kant van het museum. Het was een behoorlijk groot openluchtpark waar je fraai kon wandelen. Het park ademde winter uit. Overal stonden vuurkorven en je kon vanaf een kleine piste met een slee naar beneden.

Midwinterhoorn

De historische tram vervoerde ons warm en droog en we kwamen aan bij een treinstation met een tentoonstelling over de pakketdienst van Van Gend en Loos. In een oude loods wandelden we langs meer dan 200 jaar geschiedenis van deze pakketdistributeur.

Van Gend en Loos

We wandelden over de nagebootste Zaanse Schans waar op het Zaanse plein allerlei kraampjes stonden met producten uit grootmoedertijd. We gingen op de foto als reuze kerstkaart en aten poffertjes in de ouderwetse poffertjeskraam.

Zaanse plein

We liepen naar de andere kant van het park waar we een bierbrouwerij en stroopmakerij bezochten en we sloten de dag af bij de HollandRama. Deze diorama heeft plaats gemaakt voor de Canon van Nederland, een filmische reis door de tijd.

Winterstation

Eind december was de in 1874 gebouwde Maliebaanstation, nu de entree van het Spoorwegmuseum, omgebouwd tot het Winterstation. Een paar jaar geleden bezochten we de wintereditie van dit museum.

Maliebaanstation

Zelf was ik nog nooit in het Spoorwegmuseum geweest en ik keek mijn ogen uit. Het museum dat de historie vertelt van 175 jaar spoorwegen in Nederland was winters aangekleed. Er was een schaatsbaan, kampvuurtjes en overal kon je winterse lekkernijen kopen. We maakten een reis langs historische treinen en daalden met een lift 150 meter af om De Arend, de eerste stoomlocomotief van Nederland, te bewonderen.

Historische treinen

Feest van het licht

Dit jaar hebben we al een nieuw winters dagje gepland en gaan we naar het “Feest van het Licht” in het Museumpark Heilig Land Stichting Orientalis bij Berg en Dal. Het park is in die tijd belicht met kilometers lichtjes. In het binnenmuseum is een traditionele kerststallententoonstelling en in het buitenmuseum is een kleine dorpskermis, een grote kerststal en de gebouwen zijn prachtig verlicht.

Eind van het jaar bezochten we het`Feest van het Licht`en gingen we 2000 jaar terug in de tijd en volgden het kerstverhaal en wandelden langs de diverse plekken in het park. Lees hier meer in mijn blog.

Volg me ook via FacebookInstagram en Twitter

4 reacties Voeg uw reactie toe

1. estherverwimp schreef:

Leuk om een terugblik te lezen van jouw winter! Een aantal activiteiten heb ik met mijn gezin in de afgelopen jaren ook gedaan. Het feest van Licht is nieuw voor me, bedankt voor de tip!

1. verawandelt schreef:

Dag Esther, leuk om te lezen dat je al een aantal van deze activiteiten hebt ondernomen. Ik ben benieuwd wat hoe het Feest van Licht is. Groeten Vera

Geliked door 1 persoon

2. JaJo-fotografie schreef:

Wat een heerlijke tijd, de winter. Ik kijk er ook naar uit. Het openlucht museum in Arnhem heb ik al eens bezocht in de winter. Wat een feest was dat. Echt prachtig. Leuke extra tips voor de donkere maanden.

Groetjes Jeanine.

Geliked door 1 persoon

1. verawandelt schreef:

Dag Jeanine, inderdaad een leuke tijd voor gezellige activiteiten! Fijn weekend toegewenst. Groeten Vera