Vorstelijk wandelen Voorschoten en Wassenaar

Startpunt/eindpunt: parkeerterrein De Horsten, aantal kilometers: 15, horeca onderweg: Theepaviljoen De Horsten

De Uitgeverij Gegarandeerd Onregelmatig heeft een koninklijke wandelgids “Vorstelijk wandelen” uitgebracht. De schrijvers, Sietske de Vet en Ad Snelderwaard, hebben wandeltochten uitgezet op plekken waar de familie van Willem Alexander woonden en wandelden. Wij liepen één van de routes dichtbij huis.

Landgoederenroute Wassenaar

Vanaf de parkeerplaats van De Horsten liepen we richting een woonwijk in Wassenaar. De drukke weg ontweken we door middel van een met mozaïek versierde fietstunnel. Het ingelegde werk toonde het duinlandschap nabij Den Haag en de Pier van Scheveningen.

We wandelen eerst door een wijk met luxe “rijtjeshuizen” waarna de geschakelde woningen werden ingeruild door weelderige villa’s met oprijlaan. Tussen de landhuizen door kwamen we al snel in het eerste landgoed, Huize De Pauw.

Het was net een arboretum met de grote collectie aan bomen dat dit park rijk was. We slingerden langs vijvers met spuitende fonteinen en gele lisdodden aan de waterkant. Een gezelschap honden rende ons tegemoet. Ze keken niet op of om en waren meer druk met elkaar dan met ons wandelaars.

Een trouwerij was gaande bij Huize De Pauw. Voor dit raadhuis van Wassenaar en tevens brandweermuseum stond een oldtimer met bloemstuk geparkeerd en naast het landgoed was een klassieke Engelse bus voor de bruidsgasten gestald.

Achter een groot landgoed stonden we even stil bij een klein atelier waar een psychologe/astrologe en tevens kunstenares een nieuwe schildercreatie maakte.

Het ene landgoed ging over in het ander. Rust en vrede was een aaneenschakeling van grote volwassen beuken in diverse kleuren en bloeiende rododendrons. In een open veld hadden we een prachtig uitzicht op het lichtroze Kasteel Oud Wassenaar. Op het kasteeldak broedde een ooievaar en in het veld graasden zwarte en roodbruine lakenvelders. Tussen de volwassen koeien stonden kalfjes voorzien van witte tafellakens.

Villa Eikenhorst

Al gauw kwamen we weer in de bewoonde wereld. Nu werd het voor ons bekend terrein en we herkenden de paden van ons hardlooprondje. Via een smalle donkere laan liepen we richting het voormalige woongebied van Willem en Maxima en hun prinsesjes. Een patrouillerende politiewagen reed ons tegemoet. Het wandelpad kwam net voor de lange oprijlaan van hun Villa Eikenhorst en boog af richting het landgoed De Horsten.

Een breed asfaltpad kronkelden tussen de weilanden door. Je kon ver kijken en in de verte zagen we de skyline van Den Haag. We verlieten dit verharde pad voor een laarzenpad. We moesten goed uitkijken waar we liepen met onze korte broek. Over het pad hingen veel prikkende braamstruiken en brandnetels. We hoefden niet het pollennieuws te raadplegen toen we dit landelijke paadje beliepen. De pollen en stuifmeel kwamen ons in grote getale tegemoet.

De Horsten

Bij de ingang van De Horsten kochten we een toegangskaartje. Het was een andere ingang dan waar onze auto geparkeerd stond. Op een klinkerpad wandelden we tussen de hoge beuken en onder onze wandelschoenen knisperden de oude schillen van de beukennootjes. Tussen de bomen door hadden we een landelijk uitzicht met grazende koeien. Aelbert Cuyp zou hier een mooi koeien tafereel van hebben gemaakt.

Via een smal paadje tussen twee slootjes kwamen we aan de andere kant van het landgoed. Aan de vele wandelaars konden we opmaken dat de wandeling niet lang meer zou duren. Bij een open vlakte zagen we de kunstmatige heuvel, de Seringenberg. Omdat we al vaker aan de top van deze heuvel hadden gestaan, besloten we door te lopen tot aan de parkeerplaats.

Via de website van Landgoed de Horsten kun je een toegangskaartje kopen. Kijk hier voor meer informatie.

Wandelroute

Wil je ook eens wandelen door de Landgoederen van Voorschoten en Wassenaar? Kijk hier voor de wandelroute en hier voor de wandelgids voor nog meer vorstelijke wandelingen.